מגבר אמצע החיים

דקלה הרצוג טוויג – משכירה ליזמית חברתית

רוצה להתחיל בשינוי שלך?

אימון אישי למגבר אמצע החיים

אימון אישי להתפתחות

רוצה לקרוא עוד על שינויים באמצע החיים?

כתובת מייל, קליק ועדכונים בדרך אליך!

ספרי על עצמך בכמה משפטים

המשפחה שלי בנפשי: אני אמא לארבעה בנים (16,13,9,7) ,נשואה לנועם וגרה בכפר סבא. בת 45.
שותפה מייסדת ומנכ"לית של מיזם מחווה.
המקומות שמטעינים אותי הם טבע ומוזיקה חיה, הופעות.
נמצאת בחיפוש אחר עוד זמן לעצמי, לחברים ולפנאי.

מה השינוי שעשית באמצע החיים?

משכירה ליזמית חברתית

איך נוצר השינוי? מה הוביל אליו?

היום כשאני מסתכלת לאחור אני מבינה שההתנסויות והדרך המקצועית שלי הובילה לשינוי שעשיתי.

את נקודת ההתחלה אני מסמנת לפני 20 שנה בעת לימודי התואר השני שלי בסוציולוגיה ארגונית. למדה איתי עו"סית במחלקה אונקולוגית בסורוקה ואני נפעמתי מהעשייה והשליחות שלה. אני זוכרת שישבנו באיזה יום חמישי ודיברנו על העיסוק שלה.
ביום ראשון שאחריו, אבא שלי, בן 50, אובחן עם גידול ממאיר בראש.

החיים שלנו התהפכו, והתחלנו מסע כואב שנמשך שנה וארבעת החודשים עד לפטירתו של אבי.

בשנה הזו היו נקודות מפגש שונות עם מערכת הבריאות: אשפוזים, ניתוחים כימותרפיה, ניסויים קליניים ולבסוף הוספיס בית. זו היתה חוויה כואבת לראות את אבא שלי החזק והמרשים, נפגש עם מערכת שרואה את ה'חולה' המוחלש ולא את האדם העוצמתי. באחת הפעמים הוא אמר לי: "אני רוצה שידברו איתי, יכירו אותי, יסתכלו לי בעיניים".

במקביל למחלה שלו וללימודים התחלתי תפקיד במערך משאבי אנוש בשירותי בריאות כללית, משם החלה קריירה של 17 שנה בכללית. במהלכה מצאתי את עצמי שוב ושוב ביזמות פנים ארגונית הנוגעת להיבטים האנושיים שבתוך המפגש עם החולה.

התחלתי בהקמת תחום למידה ופיתוח מקצועי, תחום שבמסגרתו פיתחנו מסלולי למידה למקצועות הבריאות השונים, כאשר תמיד לצד ההיבטים הקליניים היה דגש על הקשר הבינאישי עם המטופל.

התחלתי את התפקיד לבדי ועזבתי לאחר שבע שנים עם מחלקה של 5 נשות צוות ו 9,000 לומדות ולומדים בשנה.

עזבתי בתחושה של רצון לאתגר חדש, זה היה לאחר לידת בני השני ולקחתי לי את הזמן לשנה של חופשת לידה והתנסויות מקצועיות חדשות כעצמאית.

לקראת סיום השנה פנו אליי מהכללית ועניינו אותי בתפקיד חדש שנפתח בחטיבת חדשה שמקימים, חטיבת השרות: מנהלת מחלקת שירות וחווית המטופל בבתי החולים. המהות היתה להביא את זווית הראיה של האנשים והמשפחות אל תוך התהליך הטיפולי.
הרגשתי שהתפקיד הזה משלב בדיוק את מה שחשוב לי: ההיבט האנושי לצד הקליני, שזו ההזדמנות שלי לתקן את החוויות שהרגשתי עם אבא שלי, להשפיע על כך שהאנושיות לא תהיה מקרית אלא חלק הכרחי ושיטתי בתהליך הטיפולי. החלטתי שבשביל התפקיד הזה שווה לחזור.

זה היה תחום מקצועי חדש בישראל ובעצם הייתי חלק מההקמה שלו, מהחיבור שלו לתשתית מחקרית, ליצירת מדדים אסטרטגיים, לגיבוש תפיסת שרות לאומית.
לראשונה מונו מנהלות שרות וחווית מטופל בבתי חולים שדיווחו להנהלה ואני ניהלתי אותן מקצועית. לאורך השנים משרד הבריאות אימץ את התפיסה והרחיב אותה ואני זכיתי להשפיע ברמה הלאומית כשותפה בוועדות לאומיות בתחום.

אלו היו שנים של השפעה ומשמעות.

בגיל 40 כעבור 7 שנים בתפקיד ו 17 שנים בכללית ועם הלידה של בני הרביעי שאלתי את עצמי מה עכשיו.
הרגשתי שאני צריכה לטעום עוד עולמות.

הלכתי הכי רחוק שאפשר – להייטק, לחברת סטארטאפ בתחום התחבורה השיתופית, לתפקיד של people partner. הכניסה לתפקיד היתה הלם תרבות: מארגון לוקאלי, מסורתי שבו התמצאתי בכל הסודות הגעתי לארגון גלובלי, זריז, דינמי, יזמי, חדשני, רעב, עם שפה אחרת ותהליכים אחרים.
אבל איכשהו אחרי שבועיים שוב מצאתי את עצמי במקום היזמי החברתי אנושי: המנכ"ל הציף צורך דחוף בגיוס עוד עובדות ועובדים, ואני ראיתי הזדמנות לאסטרטגיה חברתית ודחפתי להקמת מרכז פיתוח בירושלים שיעסיק אוכלוסיות חדשות: חרדיות, דתיים ועוד. קיבלתי את האחריות להוציא את הרעיון מחזון למעשה והתחלתי לעסוק בהקמת מרכז הפיתוח בירושלים, עיסוק שכלל יצירת שותפויות, גיוס מענקים, גיוס צוות ועוד.
ובמקביל קידמתי בארגון פרויקטים של אימפקט ואחריות חברתית.

נהנתי מאוד מהעבודה בארגון, צמחתי ומתחתי יכולות: למדתי לעבוד בסביבה גלובלית, לעבוד בסביבה של חוסר וודאות, להוביל מהלכים אמיצים.

אבל מצד שני משהו עדיין היה חסר, התגעגעתי לתחושת המשמעות שהיתה לי קודם,  ולאחר זמן מה התחלתי להרגיש שאני לא במקום הנכון שלי, שאלתי את עצמי הרבה שאלות.

ואז הגיעה הקורונה.

בעולם התחולל האירוע הבריאותי הגדול ביותר במאה השנים האחרונות ואני לא הייתי חלק מהעשייה שקשורה בו. בער בי לעשות משהו, לתרום, הרגשתי 'קריאה' לתרום, לעשות.

וכך במקביל לעבודה ולקורונה הקמתי עם עוד שני קולגות שלי מעולמות הבריאות, מיזם התנדבותי. הכוונה היתה לגעת בהיבטים האנושיים של הקורונה, בריחוק החברתי תוך הדגשת היבטים של חמלה, אנושיות וראיית האדם.

התחלנו לחקור מודלים ורעיונות מהעולם ומצאנו רעיון ראשוני שנראה מעניין, ישומי ופשוט.
יוזמה שערכנו לה התאמה לישראל ולקורונה וקראנו לה 'רצינו שתדעו', המהות שלה הוא שכחלק מתהליך הקבלה למחלקה מתבצע ראיון של כ 15 ד' על האדם כפי שהיה במיטבו והתובנות מסוכמות על גבי פוסטר שנתלה מעל מיטתו כך שכל אנשי הצוות המטפלים יוכלו לראות ולהכיר מי האדם הזה.
כפיילוט יצרנו שיתוף פעולה עם בית החולים השיקומי גריאטרי, בית רבקה, והכשרנו שתי מחלקות למתודה החדשה. התגובות היו עוצמתיות הן ממטופלים ובני משפחתם והן מאנשי צוות, בין המשפטים שנאמרו: ."נתתם לנו כוחות ותקווה", "נתתם לנו תחושת משמעות בעבודה", "הזכרתם לי מי אבא שלי היה ".

ההצלחה יצרה רצון להמשיך עם המיזם ולהרחיב אותו.
החלטנו להגיש את המיזם כמועמד ליוזמת הבריאות המובילה של השנה של Ynet ופורום Reboot בריאות
תחרות יוקרתית שהמנצחים בה מקבלים מענק כספי משמעותי וסיוע בפיתוח המיזם.
ובמקביל נרשמנו לתכנית ההאצה של הכוורת, המרכז ליזמות וחדשנות חברתית של ישראל מיסודם של ג'וינט ישראל וקרנות הביטוח הלאומי שכוללת הכשרה, ליווי ומענק הקמה. תהליך הקבלה לכוורת ארוך ובסופו של דבר מתוך 240 מיזמים מתקבלים 16.

יום אחרי השלב האחרון בתהליך של הכוורת ועוד לפני שקיבלנו תשובה טסתי לחופשה משפחתית של שבועיים.

שם על כוס קפה מול הרים יפהפיים שוחחתי עם בן זוגי ושיקפתי את הרצון שלי לעזוב את העבודה ולהתמסר כולי למיזם החברתי. היה ברור שזה יציאה לדרך לא נודעת, גם כלכלית.
אמרתי לו: תן לי שנה לראות אם זה מצליח. החלטנו שהולכים על זה! (ומגיעה לו תודה ענקית על ברכת הדרך שנתן לי).

רגע אחרי ההחלטה להתמסר למיזם

כשחזרנו לארץ קיבלתי את ההודעה שהתקבלנו לכוורת, זה היה איתות שאני בכיוון הנכון.
לקח לי עוד חודש להחליט שאני עוזבת את העבודה. יום אחרי שהחלטתי, קיבלתי הודעה מיוזמת הבריאות של המדינה שעלינו לשלב הגמר!
ביום הראשון לתהליך בכוורת הודיעו לי שנבחרנו ליוזמת הבריאות המובילה של המדינה! 
פעם ראשונה שבה השופטים בחרו פה אחד את המקום הראשון ולראשונה גם ביוזמה חברתית לא טכנולוגית!

ההבנה ש'מחווה' הולכת להתרחב ולקרות התחדדה.

הרגשתי צורך להעמיק ולהרחיב את הידע שלי ונרשמתי לתכנית לימודים במרכז לחמלה ואלטרואיזם בבית הספר לרפואה בסטנפורד, תכנית למידה מרחוק שכוללת משתתפים מכל העולם.
התכנית יקרה מאוד, גייסתי את האומץ וההעזה שלמדתי בסטארטאפ וביקשתי מהם מילגה תוך שאני מציגה את העשייה של 'מחווה' ואת הזכיה בתחרות יוזמת הבריאות המובילה של המדינה. לשמחתי קיבלתי מלגה.
השבועות האחרונים של הלמידה התקיימו ממש במקביל למלחמה , התחדדה ההבנה שחמלה זה משהו שהצורך בו הרבה יותר רחב מאשר במערכת הבריאות ושמכאן גם פוטנציאל ההשפעה של 'מחווה'. סיימתי את הלימודים וקיבלתי הסמכה ללמד, להרצות ולהנחות את הידע, הפרקטיקות והכלים של סטנפורד בתחומי החמלה החוסן והצמיחה הפוסט טראומטית ולהשתמש בהם בתהליכי הטמעה והובלת שינוי, כמו גם ללמד אותם בתוכניות אקדמיות.  

כיום אני עובדת במשרה מלאה ב'מחווה', ואיתי עוד שתי חברות, שותפות לדרך. אנחנו פועלות בשמונה בתי חולים, מפתחות מודל חדשני ומותאם לחמלה ואנושיות בבריאות הנפש ביחד עם מרכז רפואי גהה, מכוונות לבניית מודל לאומי בנושא ומטמיעות כלים של חמלה, חוסן ואנושיות בעולמות החינוך ובארגונים עסקיים.

אין לי את השכר ואת הבטחון הכלכלי שהיה לי בהייטק, אבל אני קמה בבוקר עם הידיעה שזה הדבר שלי ועם האנרגיה להביא אותו לעולם.

מה היו האתגרים/הקשיים בדרך לשינוי?

  • השלב של אי הידיעה, שבו עבדתי בהייטק אבל הבנתי שזה לא מדויק לי ועוד לא הבנתי מה לא מדויק ואנה פניי. זה היה שלב של בלבול ותהייה (והבלוג שלך היה לי משענת ומקור השראה ועל כך תודה גדולה!!).

  • האומץ שנדרש כדי לצאת לדרך יזמות חברתית, לעמוד ולומר לעצמי ואז למשפחתי – זה הדבר שלי. לקח לי זמן לומר את זה לעצמי בבטחון.

  • האתגר הכלכלי – יציאה לדרך לא נודעת שמתחילה ללא שכר ושלא ברור מה רמת השכר שתוכל לייצר בהמשך. עזבתי משרה מכניסה בהייטק ועברתי לחוסר הכנסה.
    כדי לגשר על הפער עד כניסת הכנסות, חתמתי אבטלה בלשכה. מצאתי את עצמי חולמת ועושה בגדול ובמקביל נדרשת לחתום.
    הרגע שהכי סימל את זה היה ביקור של שר הבריאות דאז, ניצן הורביץ, בבית רבקה בעקבות הזכיה בתחרות "יוזמת הבריאות המובילה של השנה" וההכרות שלו עם העשייה של 'מחווה'. בדיוק באותו יום בו הייתי צריכה לחתום בלשכה. מצאתי את עצמי ברבע לשתים עשרה עם חיוך ועקבים מסבירה על התהליך ומצטלמת איתו ושניה אח"כ מחליפה לנעליים נוחות וטסה ללשכה לחתום.
באותה שעה: פגישה עם שר הבריאות וחתימה בלשכה

מה עזר לשינוי לקרות?

  • בן זוגי נועם שנתן לי גב להרפתקה שיצאתי אליה ותמיכה משמעותית לאורך הדרך
  • החשיפה שלי לשינויים שנשים וגברים אחרים עשו, בהקשר זה הבלוג של מגבר אמצע החיים היווה בשבילי השראה ונתן לי תקווה ביכולת שלי למצוא גם את הדבר הנכון עבורי ולחולל שינוי. בכל שבוע בשישי חיכיתי ל'מגבר' ולסיפור השינוי שיביא עימו.
  • ההרגשה שאני בוחרת בדרך שהיא מדויקת לי ומקדמת את תחום החמלה, האנושיות וראיית האדם שהם בנפשי.
  • א.נשים וחברים טובים שהתחברו לחלום ולדרך ופתחו לי דלתות, שותפויות והם איתי בדרך לקידום היוזמה (אתם,ן יודעים מי אתם.ן)

מה ההמלצות שלך למי שנמצא במקום בו היית בתחילת הדרך?

  • הדבר הראשון זה להתחיל תנועה. היוזמה והדרך היזמית שלי התחילו תוך כדי עבודה במשרה מלאה בהייטק. ההתחלה ממיזם התנדבותי, קטן, הובילה לדרך שלא יכולתי לדמיין.
  • לחזור למקום המדויק שלך, למה שאת מרגישה בו הכי אותנטית, משם דברים צומחים
  • הדרך של מעבר משכירה ליזמית היא לא טריוויאלית, אבל כשמסירים "אחיזות" פתאום מגלים אומץ להעז ולעשות דברים שלא דמיינתי שאוכל לעשות קודם לכן.

איזה חיבורים/גשרים את רואה בין השינוי לבין עשייתך הקודמת?

  • מיזמות פנים ארגונית ליזמות אישית – כבר במקומות שעבדתי בהם כשכירה רכשתי מיומנויות יזמיות של הקמה מאפס. את המיומנויות האלו אני מביאה לידי ביטוי עכשיו.
  • מהתפקידים שמילאתי בכללית רכשתי הכרות עמוקה עם מערכת הבריאות הן מבחינת הבנת האופן שבו המערכת פועלת והן מבחינת רשת קשרים – נטוורק. למדתי גם את האופן שבו בונים תפיסה מקצועית ומטמיעים אותה.
  • בחברת ההייטק למדתי לעבוד בסביבה של חוסר ודאות קיצוני וקצבים מהירים, להבין יזמות לעומק, לגייס משאבים ומענקים, לעבוד בסביבה גלובלית ובעיקר למדתי על שריר האומץ וההעזה.

הבט אמנותי שמדבר מבחינתך את השינוי

השיר הזה מדבר אלי כי בדרך שלי, בסוף ההרגשה היא שאני חוזרת אל מי שאני.

עוד משהו?

היום אני מרחיבה את היזמות גם למימד של חמלה , אנושיות וחוסן בהיבטים הקשורים במלחמה. אני לוקחת חלק במיזם "מטה שירות חרבות ברזל" מבית ברנז'ת מנהלי השירות של ישראל, שנועד לסייע ולהקל על משפחות שכולות מחרבות ברזל בטיפול בחלקים המנהלתיים של השכול, ומובילה שם את החלק של הדרכת המתנדבים ונציגי הארגונים בחמלה ואנושיות ובמענה רגיש ואנושי למשפחות השכול, תוך שימוש בחומרים שלמדתי בסטנפורד. יותר מאי פעם אני מאמינה שאנחנו זקוקים לאנושיות ולחמלה, גם לעצמנו. אני פה לכל מי שמנסח או חושב על איך לבנות מענה מותאם ורגיש לכל צורך בעת הזו.

למיזם מטה שרות חרבות ברזל.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Top

תודה על הפניה

אחזור אליך בהקדם

ההרשמה הצליחה

עדכונים בדרך אליך…