מגבר אמצע החיים

גלעד וגנר – רילוקיישן משפחתי

רוצה להתחיל בשינוי שלך?

אימון אישי למגבר אמצע החיים

אימון אישי להתפתחות

רוצה לקרוא עוד על שינויים באמצע החיים?

כתובת מייל, קליק ועדכונים בדרך אליך!

ספר על עצמך בכמה משפטים

אבא לארבעה ילדים (14,11,9,5), האבהות חשובה לי, משתדל להיות אבא משמעותי וגם השינוי שעשיתי הוא חלק מכך, בן  44, נשוי ללליב.

עד לפני שנה גרנו באלון הגליל וכבר יותר משנה גרים בכרייסצ'רץ' שבניו זילנד.

בכובע עסקי כבר 20 שנה מייסד, בעלים ומנכ"ל של 'אבן דרך', חברת יעוץ של כ 20 יועצים.

מחובר לשטח, לטבע, לטיולים, אני במייטבי שם, נהנה מההרפתקאות, מהגיוון והאתגר.
הבחירה המקצועית שלי משקפת שילוב בין שני תחומי הליבה שמאפיינים אותי: אנשים ושטח, ובתרגום הארגוני: התפתחות של אנשים דרך התנסויות. בהתחלה בשטח והיום גם במרחב הרגיל –
Indoor. 

שחקן צוות – אוהב לעבוד עם צוות ופורח בו.

אוהב לצייר, תחביב שכחלק מהשינוי אני זוכה להקדיש לו יותר זמן.

מה השינוי שעשית באמצע החיים?

יציאה להרפתקה משפחתית של רילוקיישן בניו זילנד

איך נוצר השינוי? מה הוביל אליו?

השינוי התחיל מחלום ישן, החלום נוצר לפני 15 שנה כשהנחתי את הקורס הראשון של מנהיגות ויזמות לעמותת בוגרי סיירת מטכ"ל. הקורס יועד לבוגרים בשנות השלושים שלהם והחלק המשמעותי שלו היה מפגשים עם בוגרי היחידה בשנות השישים שלהם שהגיעו לתפקידי מפתח במגזר החברתי והכלכלי.
השיחות עם הבכירים המבוגרים היו עמוקות ומשמעותיות, ונגעו גם בהצלחות, אבל גם במחירים שהם שילמו על ה'הצלחה' שלהם.

יצאתי מהקורס עם שתי תובנות שעיצבו אותי בהמשך:

  1. הבנתי שאני לא מוכן לפספס את הילדות של הילדים שלי, בעבור הצלחה בקריירה כזו או אחרת.
    הכאב שהייתי עד לו מצד הבכירים המבוגרים והעובדה שיחסים עם הילדים אי אפשר להתחיל לבנות מאוחר, הביאו אותי להבנה והחלטה שאני אשלם מחירי קריירה עבור הקשר החשוב עם הילדים.
  2. חלום הרילוקיישן – באופן מוזר, כל הבוגרים הבכירים שהבאנו חיו תקופה משמעותית בחו"ל כהורים או כילדים. הבנתי שהמתנה של הכרות עם מגוון תרבויות ועם אנגלית היא משמעותית.

 

התחדדה לי ההבנה שמתישהו ארצה לעשות רילוקשיין כמהלך שמשלב נוכחות הורית משמעותית והעשרה לילדים.

בהמשך, המשכתי להעמיק בתחום של מימוש מקצועי לצד מימוש אבהי, זה הפך למשהו שמלווה אותי פנימית בחשיבה וחיצונית בעשייה שלי.
כך בסדנא למפקדי טייסות בחיל האוויר שהנחתי במשך שנים – היינו נותנים להם לילה שלם לישון בשטח לבד עם פנקס, שק שינה ותמונה שלהם בילדותם.  ההנחיה להם היתה לקיים דיאלוג בינם לבין הילד שהיו. בבוקר היה עיבוד של בין שעתיים לארבע שתמיד הגיע לדמעות. כמעט תמיד פגשנו אנשים מאוד מצליחים שמרגישים שפספסו את המשפחה שלהם: גם את האשה וגם את הילדים.
יחד עם ד"ר אורן גור מהמרכז לאבהות הנחתי את הסדנה הראשונה של מנהיגות ואבהות, סדנה שהיתה מאוד משמעותית עבורי בהתפתחות עד היום.
בהמשך פיחתנו באבן דרך סדנה לארגונים בשם game changer ששמה דגש על התפתחות הן בפן האישי והן בפן המקצועי, שמה את ה well being, את ההורות, הזוגיות, החיים כחלק בלתי נפרד מההתפתחות המקצועית.

להנעת הרילוקשיין דווקא בזמן בו התרחש התכנסו כמה גורמים משפיעים.

המנוע המרכזי היה חוסר שביעות רצון שלי ושל לליב מהמציאות. לא מספיק נהנינו בשוטף שלנו, בשגרה היומיומית. מצאנו את עצמנו ברמת שחיקה גבוהה מידי. אצל לליב כרופאת משפחה מסורה, שחיקה כרופאה שרואה כל רבע שעה מטופל, בתוך מערכת גדולה שלא רואה את הרופא בקצה, ועסוקה בעיקר במדידה ומתן שירות.  

אצלי השחיקה הגיעה בעיקר מההתמודדות עם השפעות סגרי הקורונה. בעוד שבסגר הראשון, החוויה היתה של התפתחות נהדרת, התאוששות מהירה מהסיטואציה הקיצונית ויצירת התאמות יצירתיות אליה (בעיקר פתרונות בזום),  בסגר השני – התחילה להתפתח עייפות הזום. היו לנו פתרונות, היה צוות ולא היו מספיק מכירות. היתה לי חוויה מאוד קשה, שעשינו את כל המהלכים הנכונים והתוצאות לא מגיעות.
בסגר השלישי – הרגשתי שאני לא מספיק נהנה עם הילדים, שאני חנוק.

התפתח צורך לשבור את המציאות.

בשלב ראשון יצאנו כל המשפחה לעשות את החלק המסיים של שביל ישראל – שישה ימים בהרי אילת. היה כיף אבל היתה הבנה שזה נקודתי ולא מספיק, הבנו שאנחנו רוצים לקדם משמעותית את החלום של רילוקיישן.
הבנו גם שמבחינת גיל הילדים זה חלון הזמן המתאים, הבת הגדולה היתה בת 12, היה לנו ברור שרוצים לשמור את הקשר של הילדים לישראל ושהמפתח הוא שאת י"א י"ב היא תעשה בארץ.

הבנו שהמשרה המובילה והויזה המרכזית תשב על לליב, רופאת משפחה הוא מקצוע נדרש שאיפשר לנו ויזת עבודה ואיתור עבודה מרחוק.
השלב הבא היה בחירת המיקום, תנאי הבסיס היה ארץ דוברת אנגלית כשפה ראשונה, מסתבר שיש רק 6 כאלו בעולם.
לאחר בחינת האפשרויות בעיקר מההיבט של היכולת של לליב לעבוד כרופאה התמקדנו באוסטרליה וניו זילנד, ומיד בחרנו בניו זילנד מתוך חלום ישן לעשות טיול משפחתי לניו זילנד.

מכאן התהליך כבר 'רץ':

לליב התחילה לחפש עבודה ואני עשיתי משהו שאני תמיד אוהב לעשות, 'מסע מחקר' – ראיינתי מלא אנשים שעשו רילוקיישן והתחלתי לתכנן את המעבר.
זה היה ניהול פרויקט לכל דבר, כולל אקסל של מאות משימות, ממציאת עבודה, מבחני אנגלית, איתור בית והכנת החברה שלי לשינוי ועד הכנה פסיכולוגית לנו ולילדים.

השאלה המרכזית בנוגע לעסק שלי  היתה איך רילוקשיין מסתדר עם כך שאני הבעלים והמנכ"ל של חברת יעוץ.
נקודת המפנה היתה בלילה מדברי מסביב למדורה עם דרור ברק, שהקים איתי את אבן דרך, כשתיארתי לו את הרצון שלי אל מול המציאות, הוא (כהרגלו) ראה את ההזדמנות לצמיחה, הזדמנות לבנות את הארגון כלא תלוי בבעלים שלו – compelling event. 
לקחנו את התובנה הזו ועיצבנו את הארגון מחדש כך שלא תהיה בי תלות, במהלך שבו אני מפסיק להיות מנכ"ל שמנהל את השוטף ונמצא בפרטים הקטנים, ואני עובר לניהול מרחוק (רחוק מאוד!) ,למנכ"לות שאחראית על הטווח הארוך ומאפשרת לשותפי לנהל את היומיום.
חברי ההנהלה לקחו את ההזדמנות בשתי ידיים והפכו לשותפים בארגון שמובילים, מקדמים ומנהלים את המציאות קצרת וארוכת הטווח. בשלושה החודשים האחרונים לפני הנסיעה, כבר עבדתי במודל החדש שבו אני מנהל את החברה מעמדת מאחורי הקלעים ומתמקד בעיקר בפיתוח הצוות.

הגענו בפסח 2022, לליב מיד התחילה לעבוד, אני המשכתי במודל הניהולי שהתחיל בארץ כשהפעם עקב הפרש השעות אני עובד בעיקר בלילות: בין 22:00 ל 2:00 בבוקר.
במקביל הפכתי להיות אחראי הבית, ההורה הנוכח, לליב ואני 'החלפנו תפקידים' בצורה עמוקה שקשה לתאר. יש לנו הבנה הרבה יותר טובה אחד של השני, זה לא תמיד פותר את המחלוקות, אבל זה בהחלט מקל.

כתובנה מ"בעלים של" שטסו לרילוקיישן, מיד עם המעבר לכאן נרשמתי לחוג כדורעף וחוג ציור, ולשמחתי אני מוצא לזה זמן ומתפתח ביצירה.

מפרספקטיבה של שנה אני מרוצה מההחלטה: הילדים נקלטו במהירות ותוך חודשים אחדים כבר מפטפטים שוטף באנגלית. אין לי ספק שהיכולת שלהם להיקלט במקום חדש, ליצור חברים וסביבה מייטיבה תהיה להם לנכס לכל חייהם. אנחנו זוכים לערוך טיולים משפחתיים מופלאים במקומות היפים ביותר בעולם. כן, הילדים מקטרים שאנחנו כל הזמן מטיילים, וקשה להוציא אותם מהבית. ועדיין, אנחנו מטיילים וחווים את השטח בצורה נהדרת. אנחנו כבר מכירים את ניו זילנד יותר טובה מהרבה מקומיים, ועדיין הרשימה של החלומות להגשמה כאן עוד רחוקה מאוד מלהסתיים.
 מבחינה עסקית באבן דרך, 2022 שהיתה השנה הראשונה שבה התנהלנו במודל הזה, היתה שנה מהטובות שהיו לנו: צמיחה פיננסית, מעגל לקוחות מתרחב, תהליכים משמעותיים. הפידבק שההנהלה נתנה לי בסוף השנה היה שהייתי נוכח יותר מתמיד. לא יאומן מה הזום באמת מאפשר.

יש הרבה מורכבויות וקושי, לליב עדיין עובדת שעות ארוכות, אני עובד בשעות הלילה עד מאוחר מידי, ואשמח לעבוד גם מול לקוחות מקומיים. אנחנו עובדים עכשיו על מודל שיאפשר לנו שיפור גם בהיבטים האלו.

היתה לנו שנה קשה מאוד, מהקשות שחווינו כזוג, כמשפחה וכפרטים, ברור לי למה משפחות חוזרות אחרי שנה לארץ, וברור לי למה זוגות מתפרקים מרילוקיישן. עם זאת, היתה שנה גם מדהימה ומהנה ומפתחת מאוד. אני אופטימי מטבעי, לכן ברור לי שכשנחזור לארץ, נזכור בעיקר את הטוב, וזה יהיה אירוע מעצב חיובי לחיים לכולנו. כן, יש לא מעט רגעים שבא לחזור, ומהר, וכן יש רגעים שבא רק להמשיך לטייל, ומלא.

מה היו האתגרים/הקשיים בדרך לשינוי?

  • הבדלים באופי שלי ושל לליב – אנחנו מאמינים באותם ערכים, אבל בדרך אליהם אנחנו שונים מאוד. אני נמשך להרפתקאות ולליב גדלה בבית שמקדש את 'השגרה הברוכה'. הרפתקה כזו מאתגרת את האיזון חזק לכיוון ההרפתקה. זה לא קל לאף אחד מאיתנו.
  • חוויה קשה של בדידות וחוסר במעגלי תמיכה
    • ניו זילנד היא רחוקה בצורה שקשה לתאר, אי אפשר "לקפוץ" לארץ, או לבקר כמעט בכלל.
    • מבחינה חברתית משפחתית- אין משפחה מורחבת, אין חברים לטייל איתם.
      היה ארוע שסימל את הקיצוניות בין ההיי לבין הקושי: טיילנו טיול מדהים עם הילדים, נופים קסומים, תחושת הגשמה, ביחד משפחתי. בדרך חזרה לליב שברה את היד.
      פתאום כל ההתמודדות עם החילוץ והטיפול שונים: איפה מטפלים, לאן מתפנים, מי ינתח את היד, מה קורה בשיקום… רוב מעגלי התמיכה שבנינו עד היום לא איתנו כאן.
  • העומס של לליב יותר קשה מאשר בארץ – בניגוד להבטחה שהניו זילנדים מנהלים איזון בית עבודה והכל נסגר בחמש. הסתבר שגם בניו זילנד מקצועות מסוימים ואנשים מסוימים עובדים מאוד קשה – זה סוג של 'הפרת הבטחה' עמוקה מאוד. סה"כ אחת המטרות שהגענו לכאן היתה בשביל להוריד מתח ועומס ושחיקה, ולחלק מאיתנו זה ממש לא מתקיים.  
  • קושי שלי לבנות כאן עסק מקומי – מורכב ואיטי לבנות פעילות עסקית מקומית בארץ זרה ללא קשרים ועם שוני תרבותי שמקשה על יצירת קשרים עמוקים וכנים.
    פתאום אני מרגיש כמו Nobody, אף אחד לא מכיר את הרקע שלך, לא מכירים את החברות שעבדנו איתם. את אף אחד לא מעניין שהיית בצבא במקום מיוחד. לא הגעתי לדבר עם מנהלת משאבי אנוש אחת ואני פה כבר שנה.
  • עבודה בלילות – כדי שאוכל לעבוד מול ישראל עברתי לעבוד בלילות. זה לא פשוט. ברוב הערבים אני מתחיל לעבוד ב21:30 וכותב שורות אלו ב 02:05 לפנות בוקר.
  • געגועים למוכר ולאהוב – זה לא מרגיש 'בית' במובן העמוק בשום צורה.

מה עזר לשינוי לקרות?

  • אקוסיסטם תומך שינוי: אני מאמין בהגשמת חלומות! אני מאמין שכדי שחלומות יקרו, נדרש לבנות להם את האקוסיסטם המתאים. לכן ההכנה של הילדים, המשפחה, עיצוב מחדש של ' אבן דרך', איפשרו את השינוי.  ההסתכלות על האקוסיסטם המאשפשר לטעמי היא קריטית.
  • מה משתנה? ומה לא? שמרנו על הליבה המקצועית שלנו – שנינו המשכנו במקצועות שאנחנו אוהבים וטובים בהם. לא חיפשנו שינוי מקצועי, חיפשנו גיוון, רענון בסביבה, כשהליבה- משפחה ומקצוע נשארים.
  • מחקר מקדים עם אחרים שהתנסו ברילוקשיין
  • תכנית מפורטת והתיחסות לזה כ"ניהול פרויקט".

מה ההמלצות שלך למי שנמצא במקום בו היית בתחילת הדרך?

  • לשמור על האיזון בין מה שמשתנה למה שלא משתנה.
    צריכים לשמור דברים שעדיין מחוברים לכוחות שלנו אל מול דברים שמשתנים.
  • לחקור אנשים שעשו את התנועה הזו, כדי לא להיות מושפעים מהפנטזיה והכותרות.
  • לבחור מתוך חשיבה עמוקה:
    לשאול 'למה אני זז?' אנשים זזים משני כיוונים: או מהרצון לעונג או מהכאב.
    להיות קשוב למחירים שמשלמים לאורך הדרך. להיות בחוויה של בחירה. גם של בחירת המגבלות.
  • תעברו מחלום למציאות: את תמונת החלומות תעבירו לצעדים פרקטיים.
  • הכנת תשתית של עבודה במקום החדש – זה לא פשוט אבל אם אפשרי יכול מאוד לסייע כשמגיעים. בחצי השנה האחרונה אני נמצא במקום של ליצור עבודה בניו זילנד ואם היתה לי תשתית מקודם זה היה עוזר.
  • רילוקיישן זו דוגמא לשינוי של סביבה – לא חייבים לעבור לחו"ל בשביל זה, גם בארץ מעבר למקום אחר יכול להחוות כמשמעותי ומפתח (אנחנו עשינו כזה מרמת השרון לאלון הגליל לפני 11 שנים).

הבט אמנותי שמדבר מבחינתך את השינוי

הדבר הראשון שעולה לי זה השיר 'בוער בי השינוי' של  מרינה מקסימיליאן בלומין. היא מעבירה בשיר כל כך יפה את ההבדל בינה לבין בן זוגה ביחס לשינוי:

"…שני אנשים נפגשים
מחזיקים ידיים מול אותה תמונה
אני רואה הרים
אתה רואה שקיעה

שני אנשים מנסים
מזמינים חופשה
רחוק מכאן
אני רוצה על הגלים
אתה אומר אני צריך שנייה…"

מצרף ציור של mount cook, ההר הגבוה בניו זילנד, אחרי שעות של ציור, אני מרגיש קרוב אליו בנימי האקריליק…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Top

תודה על הפניה

אחזור אליך בהקדם

ההרשמה הצליחה

עדכונים בדרך אליך…