מגבר אמצע החיים

עופר רונן: מהייטק לבירה

רוצה להתחיל בשינוי שלך?

אימון אישי למגבר אמצע החיים

אימון אישי להתפתחות

רוצה לקרוא עוד על שינויים באמצע החיים?

כתובת מייל, קליק ועדכונים בדרך אליך!

ספר על עצמך בכמה משפטים

דור שביעי בירושלים, נולדתי וגדלתי בשוק מחנה יהודה… . כיום גר בצור הדסה.
למדתי אלקטרוניקה וקרוב ל 30 שנה עבדתי בעולמות ההייטק במגוון תפקידים: פיתוח, שיווק, מנכ"ל.. .
נשוי לאשה תומכת ואב לארבעה ילדים גדולים (הקטן בצבא).

מה השינוי שעשית באמצע החיים?

בגיל 52 התחלתי לייצר בירה בבית ובגיל 53 עזבתי את ההייטק ויחד עם שותף הקמתי מבשלה שפועלת מאז, כבר תשע שנים.

איך נוצר השינוי? מה הוביל אליו?

האהבה לבירה נולדה כשהייתי מהנדס צעיר: שלחו אותי לגרמניה לחצי שנה, ושם הכרתי את עולם הבירה: הבנתי שבירה זה תרבות, מסורת, גאווה לוקלית – לכל מדינה יש את הבירות שלה.
למדתי כל מה שאפשר על בירה והתאהבתי במשקה הזה.
כמה שנים אחרי זה הגעתי לרילוקיישן בארה"ב: שם עולם הבירות עוד לא היה מפותח. חיפשתי בחנויות בוטיק בירה שאתחבר אליה. מצאתי בירה ספציפית ורק אותה שתיתי. לאט לאט הבירה הזו תפסה תאוצה: וממדפים נידחים בחנויות יעודיות הגיעה לסופרים. הסתבר לי שמי שייצר את הבירה הוא מחלוצי תעשיית בירות הבוטיק בארה"ב,  יהודי, איש הייטק לשעבר מעמק הסיליקון, שעזב את ההייטק והתחיל לעשות בירה, ואפילו עשה 'אקזיט' על המבשלה שלו כשמכר אותה בעשרות מיליוני דולרים.. .

חזרתי לארץ, להייטק לתקופה אינטנסיבית של הקמת חברה וניהול שלה: שעות עבודה ארוכות, טיסות מסביב לעולם. לאחר מספר שנים ערכנו שינויים בחברה, מונה מנכ"ל אמריקאי ולי היה קצת יותר זמן פנוי.
הייתי בן 52 והתחלתי לבשל בירה בבית בתור תחביב. האתגר היה להצליח לייצר את הבירה המיתולוגית שאהבתי מארצות הברית. עשיתי נסיונות עד שהגעתי לטעם שזכרתי. הגשתי אותה לתחרות של בשלני בוטיק והיא זכתה במקום ראשון. הזכיה נתנה לי פוש להמשיך ולהשקיע בכיוון: לקחתי קורסים, ביקרתי במבשלות ושיפרתי את המקצועיות שלי.
כמה חודשים אחרי התחרות מישהו הציע לי להפגש עם פיט האגדי מהבירה האמריקאית. והבאתי לו בירות לדוגמא. קצת חששתי שהוא יכעס על 'ההעתקה שלי', אבל הוא שמח מאוד, הוא אמר שמי שקנו ממנו את המבשלה שינו את המתכון של הבירה והיום אין יותר את הבירה במתכון המקורי שלו אז אני בעצם ממשיך את הדרך שלו.. . התגובה שלו נתנה לי את החותמת הסופית להמשיך ולייצר את הבירה.

באותה תקופה הקמנו פורום של בשלני בירה באזור מטה יהודה, היינו 15 בשלני בירה ביתית שמתכנסים פעם בשבועיים שלושה, מחליפים מתכונים ועוזרים אחד לשני.
בפורום הזה פגשתי את השותף שלי, הבנו שיש לנו הרבה במשותף: שנינו אנשי הייטק, שנינו זכינו בפרסים על הבירות שלנו, לשנינו חלום לפתוח מבשלה.. . התחלנו להפגש ולתכנן את המבשלה שנבנה, בנינו תכנית עסקית וברגע שהיינו שלמים עם התכנית, עזבנו את ההייטק ונכנסנו לתהליך ההקמה. בתוך חצי שנה המבשלה 'עמדה'.

ב 1.1.2012 עשינו את הבישול הראשון במבשלה ומאז אנחנו גדלים בצורה הדרגתית כל שנה, כאשר אנו מציעים 7 סוגים שונים של בירות. היום הבירה נמכרת בקרוב ל 200 נקודות ברחבי הארץ,  באמצע השבוע אנחנו מקבלים קבוצות למרכז המבקרים שלנו ובסופי שבוע עורכים beer garden של שתיה ואוכל. אנחנו מפרנסים 20-30 עובדים שבאים לעבודה בכייף ובהנאה.
החלום מתגשם כל יום מחדש.
יש עליות וירידות, אך הזהירות העסקית שלנו מוכיחה את עצמה ולשמחתי אנו מצליחים לצלוח גם את הירידות (עיין ערך שנת קורונה..).

מה היו האתגרים/הקשיים בדרך לשינוי?

לקום ולעשות מעשה – לצאת מסביבת ההייטק מאוד מפנקת: משכורת גבוהה, תנאים טובים. לרדת ממאה לאפס. אפילו מתחת לאפס כי בהקמת המבשלה השקעתי את החסכונות שלי.. .

להצליח לייצר עסק שמחזיק את עצמו – המעבר מייצור ביתי עם עלויות מועטות למבשלה עם עלויות רבות וקבועות (מבנה, חשמל, עובדים..) אינו טריוואלי.

עבודה קשה מאוד – עיסוק טוטאלי, עבודה 24/7, לא כמו שכיר שקם בבוקר לעבודה.. .

מה עזר לשינוי לקרות?

התשוקה – החזון. הכוח המניע לפתיחה ולהפעלת המבשלה הוא החזון – לעודד תרבות בירה בישראל: שיבינו שזה משקה טעים, בריא, מגוון, מענג. כמו שיש ליין הילה, שתהיה גם לבירה. כשמישהו בא וטועם ומתפעל מהבירה זה 'עושה לי את זה'. מה יותר כיף מלראות אנשים מגיעים ממגזרים שונים, מקומות שונים, מספרים חוויות.. . הכי כיף בעולם😊.

המשפחות מאוד תמכו – הרבה עזרה, גם פיזית.. לעזור בדוכן בפסטיבל, בתערוכה, במיוחד בשלבי ההקמה. המשפחה שותפה כל הזמן, בתקופות הטובות והפחות טובות. בלי הפירגון שלהם אתה מאבד את כל האנרגיה.

ההבנה העסקית – הרקע העסקי שבאנו ממנו מאוד סייע. רומנטיקה בלבד לא מספיקה, צריך גם הבנה עסקית. הקפדנו לבנות תכנית עסקית איכותית ולא יצאנו לדרך עד שהיינו משוכנעים בה.

מה ההמלצות שלך למי שנמצא במקום בו היית בתחילת הדרך?

אם אתה רוצה להפוך תחביב לעסק בשביל להרוויח ממנו – אל תעשה את זה!
יש אימרה נכונה ש'לפתוח מבשלה זו הדרך הכי יקרה לשתות בירה בחינם' 😉.
מבשלת בירה זה לא עסק שאתה הולך ומתעשר ממנו. עבדנו קשה בהייטק והיום עובדים יותר קשה, והתגמול החומרי נמוך משמעותית, עבדנו כמה שנים בלי משכורת.. . עסק זה אומר הלוואות, התחייבויות, כשמרוויחים משקיעים בעוד תשתיות.. .

התייעצות עם אנשים שבאותו תחום, למידה מטעויות של אחרים – לפני פתיחת העסק ללכת ולדבר עם 3-4 עסקים בדיוק כמו העסק שרוצה לפתוח ולהתייעץ איתם, לשמוע את הסיפור שלהם, את הקשיים ולקבל מהם עזרה. לפעמים זה נשמע מוזר, כי אני הולך להתייעץ עם המתחרה, אבל מנסיוני אנשים שמצליחים ישתפו מידע. אני אומר את זה מנסיון אישי של שיתוף פעולה פורה עם מתחרים – אנחנו באזור של 5 מבשלות ויש שת"פ כל הזמן: פירגון, עזרה עם חומרי גלם.. .

איזה חיבורים/גשרים אתה רואה בין השינוי לבין עשייתך הקודמת?

הבנה עסקית – הקמתי חברת הייטק והקמתי מבשלה – זה בדיוק אותו דבר: אותם אתגרים מבחינת תכנית עסקית, מימון, שיווק, מכירות. זה רק מוצר אחר.
יש לי דז'ה וו מהתקופה שלי בהייטק כשהייתי מנכ"ל.

הבט אמנותי שמדבר מבחינתך את השינוי

מבחינתי מסמלת את השינוי 'הבירה המכוערת' שלנו,
זו בירה מסוג India Pale Ale, כזו שהבריטים העבירו לחיילים בהודו וכדי שלא תתקלקל בדרך שמו בה הרבה כשות.
הכשות נותנת את המרירות לבירה ולכן הבירה הזו מאוד מרה = מכוערת.
המרירות עוד מועצמת נוכח החוויה שלפני הטעימה: הבירה מאוד ארומטית עם ריחות פירותיים, מריחים אותה וחושבים שהולכים לשתות מיץ פירות אקזוטי מתקתק. הניגוד עם הטעם המר לא קל.
כשיצרנו אותה אמרו לי שאף אחד לא יקנה, אבל אני התעקשתי כי מבחינתי זה הסיפור שלנו, לחנך לטעמים שונים של בירה, לייחודיות וגם כי ידעתי שהסוג הזה מצליח בארה"ב.
והיום היא אחת הבירות הנמכרות שלנו.
אז המסקנה – ללכת עם האמת שלך והייחוד שלך.. .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Top

תודה על הפניה

אחזור אליך בהקדם

ההרשמה הצליחה

עדכונים בדרך אליך…