הקמת תשתית למידה ארגונית – מבוא

רוצה לקרוא עוד?

כתובת מייל, קליק ועדכונים בדרך אליך!

פיתוח למידה

אימון אישי להתפתחות

רוצה להתחיל בשינוי שלך?

פתאום קם ארגון בבוקר ומבין שהגיע הזמן לבנות או לשדרג את תשתית הלמידה הארגונית.
טוב, האמת שזה לא ממש מה שקורה, מה שקורה הוא שיכול להיות שמצטברים ארועים שמתוכם מסתבר שיש בעיה ברמת המקצועיות של העובדים:

  • עיכוב משמעותי בזמן תגובה נוצר עקב חוסר מקצועיות של העובדים בטיפול בסוגיה
  • אצל לקוח נעשית טעות משמעותית שהיתה יכולה להמנע לו הרמה המקצועית היתה גבוהה יותר
  • עובדים חדשים לא מצליחים להכנס במהירות לתפקידם, חלקם עוזבים בתסכול, קליטות מתפספסות.

בקיצור – הארגון משלם מחירים גבוהים מאוד על רמה מקצועית לא מספקת ומבין שאין ברירה – חייבים מענה מעמיק ומקיף.

יכול להיות גם שהארגון נמצא בצמיחה, שבהלימה לצמיחה זו יש לשדרג משמעותית את תשתית הלמידה על מנת שתתמוך בצמיחה המשמחת.
ויכול להיות גם שהארגון נמצא בהקמה – והקמת תשתיות הלמידה היא חלק בלתי נפרד ממנה.

סיבות רבות  אך לכולן משותפת ההבנה כי הגיע הזמן להקצות חשיבה ומשאבים להקמת תשתית למידה ארגונית.
ומה אז? איך נמשיך מכאן? איך נבנה את התשתית המתאימה ביותר לארגון? ומי יעשה את זה?
כל התשובות בפוסט שלפניכן.

נקודת ההתחלה

נקודת ההתחלה היא ההבנה שאנחנו לא בהתחלה אלא בעצם בהמשך – לארגון קיים תמיד יש 'משהו', איזושהי תשתית ששימשה אותו עד היום:
זו יכולה להיות החונכת המיתולוגית שמלמדת את כל החדשים,
רכז שאחראי על רישום לקורסים חיצוניים,
קורס שפיתחו בעבר באופן מקצועי,
או כמה לומדות רגולציה ובטיחות.

כשאנחנו מגיעות לבנות תשתית למידה ארגונית, ההבנה מה יש, הכבוד למה שהיה והלמידה ממנו הכרחיים לצורך ההמשך – זו נקודת ההתחלה שלנו – המדרגה הראשונה שממנה נוכל לעלות למדרגות הבאות.

הבט נוסף של נקודת ההתחלה הוא הבנה, שלנו כמקצועניות למידה ארגונית, מהו טווח תשתיות הלמידה בארגון, מה אנחנו מחפשות בעצם. זה דומה למי שהולכת לחפש יהלומים אבל לא יודעת איך נראים יהלומים, כדי שתוכל למצוא אותם היא צריכה להבין מה היא מחפשת.

אני ממליצה להעזר בהקשר זה בגלגל תשתיות הלמידה הארגונית, הגלגל מגדיר את הרכיבים השונים של תשתית למידה בארגון, יוצר סדר ושפה משותפת לנו וללקוחות, מסייע באבחון מצב קיים, בזיהוי פערים ובתכנון קדימה.

להעמקה ברכיבי הגלגל ממליצה להכנס לפוסט שמפרט אודות כל אחד ממרכיביו. לאחר שהבנו שההתחלה היא בעצם המשך והתיידדנו עם גלגל תשתיות הלמידה זה הזמן להתחיל בתהליך בניית תשתיות הלמידה.

תהליך הבניה של תשתיות למידה נשען על היסודות הקלאסיים של תהליך שיפור הנבנה ממיפוי הפערים אל זיהוי הפתרון והיישום. ההבדל המרכזי הוא ביכולת להחזיק תמונת מקרו אסטרטגית ולהניע אותה. זה לא 'קורס' או 'פתרון למידה', אלא מערך כולל. היכולת להחזיק אורך נשימה, להתנהל ברמת המקרו וברמת המיקרו ולתקשר כל הזמן את שתי רמות אלו אל מול הארגון היא קריטית בהצלחה.
מומלץ לעבוד בהתאם לשלבים הבאים:

פרוט על כל אחד מהשלבים ניתן למצוא בפוסט שמתמקד בשלבי בניית תשתית למידה.

שותפים מרכזיים בבניית תשתית למידה ארגונית
בניית תשתית הלמידה מובלת על ידי פרויקטורית ארגונית – אם יש מנהלת למידה, באופן טבעי זה תפקידה, במצבים אחרים – סמנכ"לית משאבי אנוש או גורם ארגוני אחר.

תשתית למידה היא לא 'עוד' פרויקט, מדובר במהלך אסטרטגי עם השפעה מהותית שגם דורש משאבים לא מעטים. אי לכך השותפות של ההנהלה הבכירה ובמיוחד המנכ"ל.ית בתהליך חשובה במיוחד. השותפות נוצרת באמצעות שיתוף בהחלטות באבני דרך מרכזיות ובהקדשת זמן וקשב לאופן בו נכון להתחבר לצוות ההנהלה.
וכמובן בהתאם לצורך חשובה גם השותפות החוצה עם יועצים חיצוניים שיוכלו לתמוך בהיבטים מקצועיים שונים של בניית התשתיות, בהקשר זה יכולים להיות רלבנטיים: יועצת להקמת תשתיות למידה, יועצת לבחירת והטמעת LMS, יועצת לניהול ידע וכו'. אני מאמינה גדולה במקצוענות ייחודית ואני חושבת שחלק מההצלחה היא היכולת להרוויח את הידע שכבר נצבר בהרבה מקומות אחרים.

אם שרדת  עד כאן, סימן שאו שהנושא מרתק אותך או שממש עכשיו הקמת תשתיות למידה היא האתגר שלך, אם כך – זכית! מדובר בתהליך כייפי, יצירתי, משמעותי ומלא אתגרים טובים.

בהצלחה בהקמה הבאה!

רוצה לשתף?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Top

ההרשמה הצליחה

עדכונים בדרך אליך…

תודה על הפניה

אחזור אליך בהקדם